Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Performatyka. Poza kanonem.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Organizatorzy

Ikona katedry performatykiDo roku 2011 nasza katedra nosiła nazwę Katedry Dramatu i prowadziła specjalizację dramatologiczną  w ramach studiów II stopnia WOT.  Potrzeba studiów o specjalności dramatologicznej zrodziła się z konieczności rozwoju naukowej refleksji nad dramatem rozumianym jako odrębny rodzaj literacki, a także wszystkimi innymi rodzajami tekstów dla teatru oraz problematyką związaną z dramatycznymi modelami ludzkich działań. Dwudziestowieczne przemiany w sztuce teatru, poznanie innych niż zachodnie form dramatycznych, a także uświadomienie sobie obecności struktur znanych z dramatu w sposobach, na jakie ludzie doświadczają świata i porządkują swoje doznania doprowadziło do powstania rozległej dziedziny badań, która nie mieści się ani w literaturoznawstwie, ani w teatrologii, ani w antropologii.   W ciągu kilku lat istnienia Katedry Dramatu zainteresowania jej pracowników oraz tematy podejmowane na zajęciach stopniowo przesuwały się w stronę performatyki, co zaowocowało radykalnymi zmianami w programie nauczania (od roku 2011), a także decyzją o powołaniu od roku akademickiego 2011/2012 nowej specjalności „Performatyka przedstawień". Droga od badań nad dramatem do performatyki przedstawień wydać się może zaskakująca, ale tylko pod warunkiem, że dramat wciąż – w myśl podręcznikowych definicji – pojmuje się jako specjalny tekst napisany z przeznaczeniem do wystawienia scenicznego. Nie rezygnując z takiego rozumienia dramatu, od kilku już lat proponujemy jego zdecydowane poszerzenie, z jednej strony zajmując się intensywnie teatrem postdramatycznym i tekstami dla teatru nie spełniającymi klasycznych definicji i wymagań, z drugiej – badając dramatyczność życia społecznego i indywidualnego. W efekcie tych poszukiwań uznaliśmy za potrzebne wyjście poza granice teatru i dramatu ku zagadnieniom kulturowym, społecznym, czy filozoficznym, które podejmujemy posługując się pojęciami i metodami wypracowanymi w badaniach nad teatrem i dramatem. Nie oznacza to rezygnacji z tych ostatnich – oznacza natomiast poszerzenie pola zainteresowań, a także umieszczenie teatru i dramatu w rozległych i złożonych kontekstach.